Svátek má: Laura

Komentáře

Pavel Sušický

senátor (ODS)

Omezovače na omezené hlavy politiků

Zdravý rozum. Ten by měl být základem každého návrhu. V politické sféře toto platí dvojnásob. A pokud jde o návrh legislativy, který má za cíl zasáhnout celou Evropskou unii, tedy i české občany, pak je potřeba být rozumný na n-tou.

Bohužel ideálním příkladem nedostatku soudnosti i informací – též zdravého rozumu – je aktuálně diskutovaný návrh omezení rychlosti pro lehká užitková vozidla do 3,5 tuny v rámci emisní normy.

Je bezpochyby pravda, že emise CO2 produkované motorovými vozidly přímo souvisí se způsobem a rychlostí jízdy. Ale jsou opravdu nutné restrikce v podobě omezovačů rychlostí montovaných do všech nových dodávek?  Nestačila nám už jedna lekce s biopalivy?

Pokud pomineme, že návrh je z hlediska automobilového průmyslu zbytečně přísný, narazíme na dva základní problémy. Emise na úrovni 135 g/km v roce 2020 jsou dle vyjádření automobilových výrobců nereálné. Přestože z časového horizontu se jedná o reálný termín, neboť v automobilovém světě je běžný výrobní cyklus 8 let,  je hodnota na kterou se do té doby dokáží dostat jen 160 g/km. Hodnoty 135 g/km dnes nedosahují ani osobní vozy. Pro ně je to cílová laťka do roku 2013. 

Druhým problémem je fázovaný nástup normy, která nezačíná působit okamžitě, ale postupně v několika krocích. Zatímco návrh vyžaduje, aby norma naběhla během roku 2014 až 2016, automobilový průmysl by si přál pozdější termín 2015 - 2018. Ve hře jsou totiž značně citelné sankce.  Automobilky čekají vysoké pokuty za každý gram, o který překročí normu o více než 4 gramy. Dodnes však neexistuje studie, která by ukázala, o kolik tyto opatření prodraží výrobu a o kolik stoupnou automobilkám náklady. Opět se tady snažíme bojovat za lepší klima, aniž bychom zvážili i ekonomický aspekt věci. Budu se opakovat, ale nestačila nám už jedna lekce s biopalivy?

Taktéž samo omezení rychlost na 120 km/h je rozporuplné. Když už omezit, tak proč ne na standardních 130 km/h? Každopádně zvýšení bezpečnosti provozu je i zde diskutabilní. Tento návrh emisní normy coby neformální součásti klimatického balíčku jen ukazuje, že někdy prostě vítězí touha zviditelnit se nad rozumem. S podobnou hloupostí bychom mohli příště omezit osobní rodinná  auta, či terénní vozy. U nich přece taky není potřeba jezdit rychle.

Pokud se ale zamyslíme, jak nejsnáze snížit emise skleníkových plynů v autodopravě, tak se musíme dopracovat až ke stylu jízdy. Tzv. ekologické řízení, tedy umírněné a předvídavé, může znamenat až o 10 % nižší emise. A to v podstatě bez jakýchkoli nákladů či restrikcí. Proč tedy nevynaložit úsilí tímto směrem. Například v Nizozemí je ekologické řízení povinnou součástí řidičských zkoušek již dnes.

Pavel Sušický

Zelené běsnění kontra selský rozum

Zelené běsnění kontra selský rozum

Pavel Sušický 

4. října 2010
O škodlivosti ekologického fundamentalismu toho nebylo napsáno málo. Jenomže ačkoli už vyznavači zelené ideologie před nějakým časem skončili v propadlišti politických dějin a dál škodit nemohou, výplody jejich mozků nám tu stále škodí dál.

Už sedláci věděli…

Už sedláci věděli…

Pavel Sušický 

27. srpna 2010
Šetření, škrty, úspory, redukce. Nejčastěji používaná slova dnešních ministrů a mnoha dalších politiků.

Malé zamyšlení k srpnovému výročí

Malé zamyšlení k srpnovému výročí

Pavel Sušický 

16. srpna 2010
Smutné výročí srpnové invaze „spřátelených“ vojsk do naší republiky je už zase za dveřmi. A znovu se spřádají debaty a znovu se ozývají nejrůznější hlasy, které tento zločinný akt odsuzují, ale i obhajují.

Někteří ekologové poškozují zdraví lidí

Někteří ekologové poškozují zdraví lidí

Pavel Sušický 

9. června 2010
Velká řada epidemiologických studií četných vyspělých zemí světa prokázala přímý vztah vystavením znečištění životního prostředí a rizikem nežádoucích účinků na chorobnost a úmrtnost.

Biosložky: Ekologie, nebo byznys?

Biosložky: Ekologie, nebo byznys?

Pavel Sušický 

29. května 2010
Odpověď je zcela jednoduchá. S ochranou životního prostředí nemá přehlasování prezidentského veta sněmovnou na poslední chvíli absolutně nic společného.

Omezovače na omezené hlavy politiků

Omezovače na omezené hlavy politiků

Pavel Sušický 

12. května 2010
Zdravý rozum. Ten by měl být základem každého návrhu. V politické sféře toto platí dvojnásob. A pokud jde o návrh legislativy, který má za cíl zasáhnout celou Evropskou unii, tedy i české občany, pak je potřeba být rozumný na n-tou.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
12%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
69%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
19%