Svátek má:
Viola
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Komentáře
Petr Hulínský
politik (ČSSD)Ať nové stíhačky nevybírá ministr obrany!
Ministerstvo obrany již zahájilo s ohledem na skončení pronájmu stíhacích letounů JAS-39 Gripen v roce 2014 proces, na jehož konci má být jasno, jaké stíhačky budou chránit český vzdušný prostor.Byli osloveni potenciální dodavatelé stíhacích letounů v USA, Švédsku, Francii a konsorcium Eurofighter. Proces výběru není jednoduchý, ve hře bude celá řada kritérií, v prvé řadě pak efektivnost stíhacího letounu, jeho kvalita, schopnosti a příznivá cena.
Je však také zcela nezbytné, aby byl výběr letounu předmětem co nejširšího politického konsensu. Vždyť se vybírá letoun, který by měl v naší armádě sloužit v dlouhodobém horizontu 20 až 30 let. „Válcování opozice“, jakou pravicová koalice nyní v parlamentu předvádí, a nerespektování zásad strategického rozhodovacího procesu by zde rozhodně nemělo mít místo. Ostatně, tato koalice by se mohla a měla poučit z minulosti. Byla to totiž druhá vláda tehdejšího premiéra Václava Klause (s lidoveckým ministrem obrany Miloslavem Výborným), která v roce 1997 zcela nekvalifikovaně rozhodla o výrobě 72 bitevníků L-159.
Jejich výroba stála více než 51 miliard korun a přitom armáda dnes používá pouze 24 kusů, zbývajících 36 letadel je uskladněno v Aeru Vodochody – uskladnění a konzervace vyjde armádu na 30 milionů Kč ročně. Několik dalších rozebrala na náhradní díly a na výrobu dvoumístných strojů, jeden letoun havaroval, ostatní jsou velmi těžko prodejné. Záměr vyměnit pět kusů L-159 s firmou EADS za jeden dopravní letoun CASA C-295 se nevydařil –firma je totiž odmítla odebrat…
Kauza CASA je dalším příkladem špatného rozhodovacího procesu. Výběr těchto dopravních letounů v minulém volebním období (opět za lidovecké ministryně, dnes v dresu TOP 09, Vlasty Parkanové) nebyl rozhodně transparentní a kromě toho zcela opomenul vážné výhrady vojáků ke schopnostem zvoleného typu letadla zajišťovat transportní potřeby armády. Realita jejich (ne)provozu je přitom tristní: všechny čtyři dodané letouny mají závažné technické problémy, létají pouze v omezeném režimu a není možné je používat v Afghánistánu.
A jak se s těmito problémy chce vyrovnat ministerstvo obrany? Po všech možných, neustále posouvaných lhůtách se firmě Omnipol, jež letouny CASA armádě dodala, k odstranění závad blíží (snad) lhůta poslední. Do posledního červencového dne má Omnipol armádě dodat čtyři funkční letadla. Ministerstvo si ale není zcela jisté, co by mělo činit v případě, pokud by se tak nestalo. Proto si za 2 miliony korun najalo právní firmu White&Case, aby analyzovala smlouvy na nákup letounů a poradila ministerstvu, co dělat, pokud by Omnipol svůj závazek nedodržel. Uvidíme, jak si s tím právnická firma poradí.
Je možné se ale ptát, k čemu existuje na ministerstvu obrany jeho legislativní a právní sekce a proč si ministerstvo obrany musí draze platit externí právnické služby. Nebo by snad resortu nebyly vhod v napjatém armádním rozpočtu ušetřené dva miliony?
Na mysl se ale vkrádá i jiná otázka. Nevypovídá tohle vše o tom, že ministr Vondra, jemuž se navíc v předchozím působišti „záhadně“ ztratilo několik stovek milionů korun, a jeho podřízení úředníci nejsou kompetentní k tomu, aby mohli rozhodovat o tak strategické záležitosti, jakou je zajištění českého vzdušného prostoru?
Petr Hulinský
Je však také zcela nezbytné, aby byl výběr letounu předmětem co nejširšího politického konsensu. Vždyť se vybírá letoun, který by měl v naší armádě sloužit v dlouhodobém horizontu 20 až 30 let. „Válcování opozice“, jakou pravicová koalice nyní v parlamentu předvádí, a nerespektování zásad strategického rozhodovacího procesu by zde rozhodně nemělo mít místo. Ostatně, tato koalice by se mohla a měla poučit z minulosti. Byla to totiž druhá vláda tehdejšího premiéra Václava Klause (s lidoveckým ministrem obrany Miloslavem Výborným), která v roce 1997 zcela nekvalifikovaně rozhodla o výrobě 72 bitevníků L-159.
Jejich výroba stála více než 51 miliard korun a přitom armáda dnes používá pouze 24 kusů, zbývajících 36 letadel je uskladněno v Aeru Vodochody – uskladnění a konzervace vyjde armádu na 30 milionů Kč ročně. Několik dalších rozebrala na náhradní díly a na výrobu dvoumístných strojů, jeden letoun havaroval, ostatní jsou velmi těžko prodejné. Záměr vyměnit pět kusů L-159 s firmou EADS za jeden dopravní letoun CASA C-295 se nevydařil –firma je totiž odmítla odebrat…
Kauza CASA je dalším příkladem špatného rozhodovacího procesu. Výběr těchto dopravních letounů v minulém volebním období (opět za lidovecké ministryně, dnes v dresu TOP 09, Vlasty Parkanové) nebyl rozhodně transparentní a kromě toho zcela opomenul vážné výhrady vojáků ke schopnostem zvoleného typu letadla zajišťovat transportní potřeby armády. Realita jejich (ne)provozu je přitom tristní: všechny čtyři dodané letouny mají závažné technické problémy, létají pouze v omezeném režimu a není možné je používat v Afghánistánu.
A jak se s těmito problémy chce vyrovnat ministerstvo obrany? Po všech možných, neustále posouvaných lhůtách se firmě Omnipol, jež letouny CASA armádě dodala, k odstranění závad blíží (snad) lhůta poslední. Do posledního červencového dne má Omnipol armádě dodat čtyři funkční letadla. Ministerstvo si ale není zcela jisté, co by mělo činit v případě, pokud by se tak nestalo. Proto si za 2 miliony korun najalo právní firmu White&Case, aby analyzovala smlouvy na nákup letounů a poradila ministerstvu, co dělat, pokud by Omnipol svůj závazek nedodržel. Uvidíme, jak si s tím právnická firma poradí.
Je možné se ale ptát, k čemu existuje na ministerstvu obrany jeho legislativní a právní sekce a proč si ministerstvo obrany musí draze platit externí právnické služby. Nebo by snad resortu nebyly vhod v napjatém armádním rozpočtu ušetřené dva miliony?
Na mysl se ale vkrádá i jiná otázka. Nevypovídá tohle vše o tom, že ministr Vondra, jemuž se navíc v předchozím působišti „záhadně“ ztratilo několik stovek milionů korun, a jeho podřízení úředníci nejsou kompetentní k tomu, aby mohli rozhodovat o tak strategické záležitosti, jakou je zajištění českého vzdušného prostoru?
Petr Hulinský
|
|
|
|
|
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart