Svátek má:
Nora
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Regiony
Výtluky na Vysočině byly poprvé opraveny mikrovlnnou technologií

Letos poprvé jsme desítky výtluků na silnicích I. třídy na Vysočině opravili za pomocí nové mikrovlnné technologie. Její nesporná výhoda spočívá v tom, že je možné ji použít v kterémkoliv ročním období a při teplotách až do -5 °C. Oprava výtluku přitom vydrží mnohem déle.
Z opravy
4. března 2024 - 11:00
Konkrétním místem pro testování se staly silnice na Havlíčkobrodsku. Zde bylo opraveno celkem 55 výtluků, přičemž plocha toho největšího měřila 60 x 80 cm. Dva z výtluků byly opraveny na mostech, a to na silnici I/34 u České Bělé a v Michalovicích, bez toho, aby došlo k poškození hydroizolace.
Hlavní devizou mikrovlnné technologie je fakt, že její použití není limitováno klimatickými podmínkami. Navíc není závislá na dodávkách teplé asfaltové směsi z obaloven, které mají v zimě sezónní odstávku dodávek, ani na méně trvanlivé studené balené asfaltové směsi. Díky novému postupu se při opravách netvoří žádné spáry, do nichž by mohla pronikat voda.
Mikrovlnný cestář FT3+ (stroj, který pracuje na principu mikrovlnného ohřevu) dokáže šetrně ohřát směs asfaltu a kameniva, z níž je tvořena vozovka, na technologickou teplotu 120 až 160 °C. Během tohoto procesu změkne asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a výtluku, ale nedojde k jeho poškození. Následně se do opravovaného místa přidává přesně nadávkovaná nová asfaltová směs, také ohřátá mikrovlnným zářením, a vše se zhutní. Nová směs se přirozeně prolne s původní vozovkou a zacelí výtluk bez vzniku spáry a výrazné změny vlastností původního a doplňovaného povrchu.
Stav provedených oprav výtluků bude nyní sledován a analyzován s cílem zjistit, kde a jakým způsobem pro nás na Vysočině bude případné používání této technologie nejpřínosnější.
Opravy provedla společnost FUTTEC a.s. za 484 tis. bez DPH.
NovinkyVysočina.cz informoval Bc. Jiří Veselý,ŘSD, rp,samostatné oddělení komunikace, Středočeský kraj a Kraj Vysočina.
Hlavní devizou mikrovlnné technologie je fakt, že její použití není limitováno klimatickými podmínkami. Navíc není závislá na dodávkách teplé asfaltové směsi z obaloven, které mají v zimě sezónní odstávku dodávek, ani na méně trvanlivé studené balené asfaltové směsi. Díky novému postupu se při opravách netvoří žádné spáry, do nichž by mohla pronikat voda.
Mikrovlnný cestář FT3+ (stroj, který pracuje na principu mikrovlnného ohřevu) dokáže šetrně ohřát směs asfaltu a kameniva, z níž je tvořena vozovka, na technologickou teplotu 120 až 160 °C. Během tohoto procesu změkne asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a výtluku, ale nedojde k jeho poškození. Následně se do opravovaného místa přidává přesně nadávkovaná nová asfaltová směs, také ohřátá mikrovlnným zářením, a vše se zhutní. Nová směs se přirozeně prolne s původní vozovkou a zacelí výtluk bez vzniku spáry a výrazné změny vlastností původního a doplňovaného povrchu.
Stav provedených oprav výtluků bude nyní sledován a analyzován s cílem zjistit, kde a jakým způsobem pro nás na Vysočině bude případné používání této technologie nejpřínosnější.
Opravy provedla společnost FUTTEC a.s. za 484 tis. bez DPH.
NovinkyVysočina.cz informoval Bc. Jiří Veselý,ŘSD, rp,samostatné oddělení komunikace, Středočeský kraj a Kraj Vysočina.
(rp,novinkyvysocina.cz,foto:rsd)
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart