Svátek má:
Zbyšek
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Regiony
Občané Řehořova: Chceme nadjezd přes D1, ale za státní peníze!

Předposlední březnový víkend dojde na dálnici D1 k omezení dopravy kvůli demolici nevyhovujícího nadjezdu na cca 127.km u Řehořova. Práce započnou v pátek 22.března a skončí v pondělí 25.března, oznámilo ŘSD.
Ilustrační foto
20. března 2024 - 11:00
Občané nejen obce Řehořova neprotestují proti bourání a následně nové výstavbě mostu přs D1, ale ne za jejich obecní peníze, pochopitelně nemá malá obec desítky milionů na nový most.
K akci se vyjádřil Mgr. Jan Rathouský, předseda osadního výboru v Řehořově a člen petičního výboru za obnovu nadjezdu přes D1 u Řehořova:
Jménem všech občanů Řehořova, kteří podepsali petici za zachování nadjezdu, bych Vám chtěl doplnit vyjádření ŘSD k bourání mostu přes D1.
Z naší strany plně respektujeme rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR ohledně nařízení demolice mostu přes D1, které je podloženo znaleckými posudky. Řehořovu a okolním obcím (Nadějovu, Věžnicím, Meziříčku, Kameničce) jde, ale o jeho obnovu, o které zatím stát mlčí a jen se břemeno kompenzace snaží hodit na bedra městyse Kamenice (Řehořov je místní částí Kamenice).
Současný postoj státu je pro nás a celkově Kamenici neakceptovatelný. ŘSD (stát) se tváří jako dobrotivá instituce, která nám chce pomoci s výstavbou nového nadjezdu, ale s háčkem – převzetí mostu do vlastnictví Kamenice. Toto je pro obec s cca 2 tisíci obyvatel úplně nemyslitelné finančně, historicky a už vůbec logicky. Když si jen připomeneme historická fakta, tak nadjezd přes D1 byl vybudován státem (paradoxně bývalým režimem) jako náhrada za ztrátu 3 polních cest, které přeťala nově budovaná dálnice D1. Potřebu D1 nikdo z Řehořova nerozporuje, ani nebrojíme proti této důležité dopravní tepně, ale chceme zachovat naše právo na přístup na druhou stranu dálnice D1.
V případě, že bychom přistoupili na rádoby pěknou nabídku státu (ŘSD), tak si v podstatě budeme hradit tu kompenzaci za 3 polní cesty sami z rozpočtu obce. To je správné? Museli bychom omezit až zastavit například opravy místních komunikací, zastavení kulturního života, ... Takže jednoduše řečeno půjdeme z jednoho omezení ke druhému a kvůli čemu (komu)? Potřeba státu je mít bezpečnou a funkční dálnici D1, to je správné, ale stát by neměl zapomínat i na své závazky a držet je! Toto současné jednání státu, kdy nám zlikviduje 3 polní cesty a nyní po dosažení životnosti i jejich kompenzaci (nadjezd přes D1), není dobrý příklad pro současné jednání státu s obcemi ohledně budování VRTky. Stát jedná a kompenzuje jen když potřebuje utišit odpůrce, ale když už nic nepotřebuje, ... Za mě je toto smutný precedent chování státu, který by se měl změnit.
Sám vnímám, že komunikace se státem dosud nikam nevede a budeme se muset obrátit na soud a vysoudit si zpět své právo cesty, které jsme mnohaletým užíváním již vydrželi. Bohužel tato cesta bude dlouhá a ukazuje to špatný postoj státu k celé situaci, ale nehodláme se vzdát.
Celé o to paradoxnější je, že stát nemá problém s vybudováním přechodů pro zvěř přes D1 (a jejich vlastnictvím). Jeden máme kousek od nás, u Meziříčka. Sám jsem se dotazoval ŘSD kolik zvířat tuto mnohamilionovou investici u Meziříčka využije. Na to mi bylo sděleno, že oslovili Agenturu ochrany přírody a krajiny a na výsledky čekají. Sám si myslím, že jestli přes tento přechod přejde 1 zvíře měsíčně tak je to moc, ale s touto stavbou a vlastnictvím stát neměl problém. Jak se pak máme cítit my, občané Řehořova, kterým se i divočáci, zajíci a srnky smějí, že jim nesaháme ani po kolena.
Na závěr Vás chci jen informovat, že na rozloučení se současným mostem plánujeme na 23.3.2024 od 19.00 veřejné shromáždění u mostu přes D1.
(rp,novinkyvysocina.cz,foto:rsd)
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart