Svátek má: Emil

Komentáře

Jan Skopeček

politik (ODS)

Reinkarnace šrotovného

Ministr životního prostředí společně s ministrem průmyslu a obchodu mají v plánu oživit u nás pozapomenutou, ale hlavně nesmyslnou ideu z doby nejhorších krizových let – šrotovné.


Tato subvence, chcete-li dotace, pro domácnosti a podnikatele má jít tentokrát na nákup ekologických aut výměnou za likvidaci jejich stávajících starších automobilů. Cílem této dotační akce má být omlazení vozového parku v naší zemi prostřednictvím podpory prodeje elektromobilů a vozů poháněných plynem, aby tak v konečném důsledku došlo ke snížení emisí výfukových plynů. Není snadné bojovat proti na první pohled bohulibé vládní aktivitě. Zvláště pak ve společenské atmosféře, v níž se vžilo falešné přesvědčení, že bez evropské, státní či krajské dotace snad již nelze skoro nic pozitivního vybudovat nebo vyprodukovat. Ideji šrotovného pomáhá ale i absurdní snaha udělat z automobilů symbol špíny, exhalací a sobecké nezodpovědnosti vůči životnímu prostření, byť jsou auta díky technologickému pokroku „čistější“ a šetrnější než kdykoliv v minulosti a nic na tom nemění ani skandál s dieselovými motory německého Volkswagenu.

Za subvencemi se však obvykle skrývají spíše než vznešené cíle jen velmi přízemní a partikulární zájmy. Šrotovné bude jen jednou z dalších nesmyslných dotací, které tolik škodí našemu hospodářství již v celé řadě jiných oblastí. Každá subvence, tedy i šrotovné, pokřivuje trh, protože se kvůli ní produkují a kupují statky, které by za normálních okolností u spotřebitelů neuspěly, nebo by uspěly v menší míře. Stejně tak investice míří do oblastí, kam by za normálních okolností důvod investovat nebyl. Ekonomika se pak stává stále více deformovanou a tím i méně efektivní, což v končeném důsledku odnášíme všichni.

To platí i pro snahu podpořit ekologická auta, která jsou dnes díky stále ještě nedokonalým a náročným technologiím mnohem dražší a také uživatelsky méně komfortní (už jen třeba z důvodu nedostatku čerpacích, resp. nabíjecích stanic). Lobby výrobců těchto aut si však chce zkrátka sáhnout na peníze, které by za jiných okolností v normálním konkurenčním boji šanci získat neměla. Negativně šrotovné dopadne naopak na ty výrobce a obchodníky, kterých se subvence týkat nebudou. Budou to výrobci, kteří ekologická auta nevyrábějí a hlavně obchodníci s ojetými vozy, proti kterým je jakákoliv verze šrotovného namířena primárně. Státní přerozdělování má tak na rozdíl od svobodné směny vedle vítězů také své zřejmé poražené.

Šrotovné je nespravedlivé i vůči spotřebitelům. Ti, kteří mají dostatek financí na koupi nového vozu, budou dotováni svými méně bohatými spoluobčany, jimž i přes možnost získat dotaci nezbyde nic jiného, než dál jezdit ve starších vozech. Šrotovné má být totiž financováno z ekologických poplatků účtovaných právě za převody starších automobilů.

Nemám nic proti výrobě a prodeji tzv. ekologických aut, pokud si najdou své zákazníky přirozeně a nesahají do kapes druhým. V tomto případě jde ale jen o další z cest, jak využít tolik zprofanovanou politiku boje proti globálnímu oteplování, emisím CO2 apod. k obohacení určitých zájmových skupin. Omlazení vozového parku si určitě přát můžeme, ale asi budeme všichni šťastnější, pokud se tak bude dít díky růstu celé naší ekonomiky, díky růstu zisků firem, mezd a platů občanů, kteří si tak budou moci kupovat novější a technologicky vyspělejší automobily. Ostatně takto se vozový park v ČR přirozeně obnovoval doteď, aniž by bylo třeba „moudrých“ byrokratů přerozdělujících peníze nás ostatních.

Jan Skopeček
institutvk.cz
.

Vláda se proti Babišově drahotě nesnaží bojovat ani na oko

Vláda se proti Babišově drahotě nesnaží bojovat ani na oko

Jan Skopeček 

28. září 2021
Rozpočet, který schválila na pondělním jednání vláda, bohužel navazuje na tradici zoufalého hospodaření, které předvádí Alena Schillerová po celou dobu působení na ministerstvu financí.

Nevyžádané rady ministryně Schillerové a premiéra Babiše vůči ČNB musí skončit

Nevyžádané rady ministryně Schillerové a premiéra Babiše vůči ČNB musí skončit

Jan Skopeček 

22. září 2021
ČNB je nezávislá instituce, která musí být vůči přáním vlády, když to hospodářská situace vyžaduje, imunní.

Návrh rozpočtu zůstává i přes kosmetické úpravy tragický

Návrh rozpočtu zůstává i přes kosmetické úpravy tragický

Jan Skopeček 

2. září 2021
Drancování veřejných financí pokračuje, ministryně Schillerová dnes představila návrh rozpočtu na rok 2022 s dalším katastrofickým schodkem ve výši 376,6 mld. Kč.

Ministryně Schillerová rezignovala na řešení problémů rozpočtu

Ministryně Schillerová rezignovala na řešení problémů rozpočtu

Jan Skopeček 

3. srpna 2021
České veřejné finance sviští vesele dál z kopce do propasti a nikdo se nesnaží brzdit.

Pozitivní na setkání ministryně financí a prezidenta je jen to, že bylo snad poslední

Pozitivní na setkání ministryně financí a prezidenta je jen to, že bylo snad poslední

Jan Skopeček 

1. července 2021
ednání prezidenta Miloše Zemana s ministryní financí Alenou Schillerovou nad návrhem státního rozpočtu už roky připomíná setkání dvou flašinetářů opakující stále stejnou odrhovačku.

Navržený schodek 390 miliard je spolehlivá cesta k rozpočtovému karambolu

Navržený schodek 390 miliard je spolehlivá cesta k rozpočtovému karambolu

Jan Skopeček 

8. června 2021
Vypadá to, že jeden z prvních horkých slunečných dnů se negativně projevil i na schopnosti vlády racionálně rozhodovat.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%