Svátek má: Jana

Komentáře

Jaroslav Kuba

ústavní právník

Prezidentské neveto .....

Ústava ČR v čl. 51 neurčitou formulací „přijatý zákon podepisuje“ prezident, mu také umožňuje zákon nepodepsat. Účinky jsou ale stejné, neboť zákonem se poslanci již nemohou zabývat.


Na Hrad jsem předal doporučení vrátit tzv. zákon o církevních restitucích. Na základě analýzy textu jsem upozornil na dvě zásadní nebezpečí, která přinese.

První vyplývá z toho, že není založen na nezpochybnitelných právních důvodech, opodstatňujících řešení, jež přináší. Druhé zakládá rafinovaně konstruovaný přílepek, klasifikující prezidentské dekrety jako bezpráví, které je nutno zákonem odstranit a zhojit restitucí.

Druhé námitce jsem se před časem věnoval v PRÁVU a dalších periodikách. Pan prezident následně požádal ústavní činitele o záruky. V PRÁVU jsem poté uvedl, že reálnou zárukou je přimět navrhovatele zákona k jeho stažení.

Připomínám, jde o konstrukci tvořenou třemi paragrafy a podle níž:

1. ten, na něhož dopadá § 8,odst.1, písm.h) (tzn. dekrety č. 12 a 108) nemá oprávnění k naturální restituci,
2. proto uzavře dle §16,odst.1,2,písm.a) se státem smlouvu o vypořádání nároků za nevydávaný majetek dle § 8,  
3. a tímto okamžikem se na něj vztahuje §15,odst.1, neboť když uzavře smlouvu podle §16, obdrží paušální finanční náhradu“.

Jaký z toho vedle majetkového vyplývá důsledek právní?

Jestliže se namísto vydání věci poskytne finanční kompenzace, znamená to v obou případech

1.uznání nároku,
2.uznání majetkové křivdy, a co je zásadní,
3. na dekrety se ukazuje jako na skutečnost, která vedla ke křivdě.

Nejde tak jen o „prolomení“ dvou dekretů, ale již o obecnou diskvalifikaci prezidentských dekretů jakožto bezpráví, které má tento zákon také odčinit.

„Benešovy dekrety“ jsou na našem území terčem otevřených likvidačních snah po Havlově omluvě, kterou zahájil svoje „prezidentování“.
Situace v následujících letech došla tak daleko, že se musel vyjádřit Ústavní soud, a to nálezem č.55/1995 Sb.

Ten je pozoruhodný ze dvou směrů. Jednak tím, že potvrzuje dekrety prezidenta za jeden z trvajících základů ústavněprávní kontinuity českého práva a státu.

A jednak tím, že zamítnul návrh jistého R.D. na zrušení dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy.

Ejhle, to je ale náhoda, že se v zákonu o církevních restitucích objeví přílepek, který se vypořádává právě s tímto dekretem č. 108/1945 Sb.!
Pan R.D., dnes snad mluvčí jedné z největších zahraničních firem v ČR, či jiný potomek obdobně postižených, se tak může opět obrátit na soud a poukázat na právě přijatý zákon, jež se tak rafinovaně vypořádal s tímto dekretem. A který, jak mně přes média vzkázal jistý politolog, „přeci církvím nic nezkonfiskoval“.

Je pravděpodobné, že se i v dnešní ČR najde soud, jenž bude postupovat podle platného zákona. Stejně pravděpodobné je lavinovité využití judikátu, který z toho vzejde. Vzniká tak otázka – nikoli, u kterého dekretu to skončí, ale čím tento dominový efekt skončí.

Zmíněný politolog, vystudovaný technik a po roce 1990 odborník na ústavní právo a čert ví co ještě, mně podsouvá strašení německým nebezpečím, jestliže varuji před přílepkem namířeným proti dekretům.

Mýlí se. Neboť po jejich právní diskvalifikaci nevolá německý prezident. Ale sní o ní jedinci a skupinky na obou stranách českoněmecké hranice. Neboť by jim mohla otevřít dveře k poslední fázi majetkového převratu, z něhož budou těžit  pod záminkou restitucí za údajné křivdy spáchané na nich Čechy.

Vrátím-li se k nadhozené otázce „čím tento dominový efekt skončí“, nemohu zapomenout na "20 bodů" - požadavků landsmanšaftu ze 7. 5. 1961, a potvrzených v roce 1994. Cituji z nich pouhé dva:

č.16. „… s osudem sudetských Němců a jejich teritoria smí být..nakládáno jen s jejich výslovným souhlasem“

č.4. „Velikost tohoto území obnáší 25.775 km2.“

Pokud něco dnes brání legalizaci těchto požadavků, jsou to již jen „Benešovy dekrety“…

Veto, kterým ústava českého prezidenta vybavila, právně zaručuje pouze zdržení legislativního procesu. Nezaručuje ale jeho výsledek, např. nepřijetí prezidentem vraceného zákona.

I kdyby bylo všelijak dosaženou „stojednohlasou“ většinou prezidentovo suspenzivní veto přehlasováno, morální efekt by však byl právě v tomto případě nesrovnatelný s „nepodpisem“.

Vezmeme-li v potaz, že v EU, dekorované Nobelovou cenou za mír, ještě někdo na konci roku 2012 vznáší nárok na výlučné rozhodování o 25.775 km2 území sousedního státu, tak se tím nepochybně dotýká jedné z podstatných náležitostí dotčeného státu. Pro porovnání, státu o rozloze 78 864 km2, tj. třetiny jeho území.
 
Rád bych se ve svých obavách mýlil. Avšak hrozí-li, že přijatý zákon může těmto požadavkům smést z cesty prezidentské dekrety, a tím je legalizovat, tak směřuje proti ústavnímu zákazu změny podstatných náležitostí demokratického právního státu, zakotvenému v čl. 9, odst. 2 Ú ČR a měl by být Ústavním soudem zrušen. 

Jaroslav Kuba

ANO menšinové vládě

ANO menšinové vládě

Jaroslav Kuba 

5. listopadu 2013
Tak jako po předposledních volbách, i dnes nelze vyloučit opakování po nich následující protiústavní manipulace. V ní si strany, jež neuspěly, nakonec stoupnou jako Knížákovi trpaslíci jeden druhému na ramena, aby „koaličně“ naměřily více, než vítězná, která každou z nich...

Já pán, ty pán aneb K aféře s rektory

Já pán, ty pán aneb K aféře s rektory

Jaroslav Kuba 

29. října 2013
K úsměvným zážitkům o eskymáckém náčelníkovi Welzlovi patří i jeho návštěva prezidenta Masaryka. Neboť ji pojal v duchu hesla "já pán, ty pán".

Prezidentské neveto .....

Prezidentské neveto .....

Jaroslav Kuba 

27. listopadu 2012
Ústava ČR v čl. 51 neurčitou formulací „přijatý zákon podepisuje“ prezident, mu také umožňuje zákon nepodepsat. Účinky jsou ale stejné, neboť zákonem se poslanci již nemohou zabývat.

Církevní restituce prolomí Benešovy dekrety

Církevní restituce prolomí Benešovy dekrety

Jaroslav Kuba 

13. srpna 2012
Ačkoli média snad denně informují o tom, co odpůrce či zastánce přijetí zákona sdělil, zatím jsem nezaznamenal, že by nějaké „sdělovadlo“ občanům předložilo alespoň nejdůležitější pasáže textu. Samozřejmě se zasvěceným, a zároveň srozumitelným výkladem.

Pochybnosti o „kauze“ Rath

Pochybnosti o „kauze“ Rath

Jaroslav Kuba 

21. května 2012
Asi před deseti lety jsem obhajoval člověka, který byl obviněn z vraždy.

Quo vadis, české právo?

Quo vadis, české právo?

Jaroslav Kuba 

9. května 2012
Platná právní úprava připouští souběžnou existenci soudních exekutorů a soudních vykonavatelů, kteří obojí provádějí výkon soudního rozhodnutí. Ti první konají ve vlastní režii, jejich odměna je placena k tíži dlužníka a navyšuje jeho dluh.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%