Svátek má: Emil

Komentáře

Antonín Seďa

poslanec PS PČR (ČSSD)

Není řešení, jako řešení

Armádní akvizice jsou vždy pod drobnohledem veřejnosti. Ani tak z důvodů transparentnosti, jako z pohledu jejich důležitosti a vysokých nákladů. Nicméně jakékoliv nakládání s veřejnými prostředky musí být efektivní a transparentní.

Proto řada států používá k nákupům národní úřady pro vyzbrojování a zejména dlouhodobé plánování. A je nutno si uvědomit obrovské problémy naší armády a našeho akvizičního procesu, pokud nějaký vůbec existuje. Připomenu, že se stále nedaří nastavit dlouhodobé plánování do souladu s Koncepcí rozvoje výstavby AČR. Problémem není nedostatek finančních prostředků, ale nastavení celého akvizičního procesu tak, aby odpovídal potřebám armády v kvalitě, množství a v čase. Pak se není co divit, že naše armáda nesplňuje výši investic vůči mandatorním výdajům a že ročně armáda není schopna utratit 4 miliardy korun. Takže tahá kočku za ocas a hledá poněkud netradiční řešení. Tím bylo rozhodnutí vlády, kterým vzala na vědomí Realizaci projektů strategického charakteru ve prospěch AČR a tím umožnila ministerstvu obrany nakupovat podle jednacího řízení bez uveřejnění, což není určitě krok ke zvýšení transparentnosti a k zajištění vyšší efektivnosti vynakládaných finančních prostředků kapitoly 307.

Před časem jsem napsal, že s přihlédnutím na současný tristní stav akvizičního procesu v AČR, jde přijetí projektu vládou správnou cestou, ale tento krok neřeší všechny problémy spojené s nákupem vojenského materiálu. Přestože směrnice EU o obranných zakázkách č 2009/81/ES umožňuje použití výjimek, ale tyto výjimky nelze nadužívat či zneužívat, čehož se v českém případě obávám.

Není řešení, jako řešení. Před nedávnem jsem s delegací Parlamentního shromáždění NATO navštívil finské ministerstvo obrany. To mimo jiné od roku 2013 připravuje veřejnou zakázku na náhradu všech letounů F/18A Hornet. Přitom tato zakázka má proběhnout v letech 2025 až 2030, kdy bude končit technická životnost těchto letadel. Předběžná zpráva z roku 2013, kterou vydalo ministerstvo obrany, stanovuje základní plánovací principy, popis úlohy letounů v ochraně vzdušného prostoru a požadavky na multifunkční úlohu stíhače v roce 2030. Zpráva obsahuje i možnosti prodloužení životnosti stávajících letounů F/18A, spolupráci s finským průmyslem a její soulad s právem EU, harmonogram celého akvizičního procesu a celého modernizačního programu.

Před rokem byla přijata Smlouva koaličních stran o zajištění obrany ČR, která mimo jiné hovoří o posílení kontroly akvizičního procesu českým parlamentem i o posílení spolupráce armády s Asociací obranného a bezpečnostního průmyslu. Nevím nakolik výše uvedená realizace projektů strategického charakteru pomůže českým a moravským firmám sdruženým v AOBP, mimo firmy zřizované MO, ale podle mého názoru je nutné, aby strategické nákupy a modernizace vojenské techniky zahrnoval podíl našich firem. nejde totiž pouze o zaměstnanost, ale zejména o zachování schopností tohoto strategického průmyslového odvětví. Dnešní bezpečnostní hrozby ukazují, že tyto schopnosti Česká republika bude potřebovat a rozvíjet i v blízké budoucnosti. Nicméně z pohledu vojenských nákupů je třeba hodně zapracovat na zlepšení plánovacích procedur, zkvalitnění přípravy a vůbec nastavení celého akvizičnímu procesu tak, aby byl transparentní, předvídatelný, zodpovědný a efektivní. Příklad řešení modernizace finského letectva snad ukazuje, jakou cestou má jít české ministerstvo obrany a proces vlastní realizace projektů modernizace naší armády.

Antonín Seďa

Opravdu si nepřeji diktaturu oligarchů

Opravdu si nepřeji diktaturu oligarchů

Antonín Seďa 

8. ledna 2016
Je začátek nového roku 2016 a se zájmem sleduji rozličné vzkazy politiků, církevních hodnostářů i řadových občanů.

Bezpečnost ČR po teroristických útocích v Paříži

Bezpečnost ČR po teroristických útocích v Paříži

Antonín Seďa 

23. listopadu 2015
Problém nelegální migrace je každodenním tématem českých médií i diskusí občanů.

Není řešení, jako řešení

Není řešení, jako řešení

Antonín Seďa 

2. října 2015
Armádní akvizice jsou vždy pod drobnohledem veřejnosti. Ani tak z důvodů transparentnosti, jako z pohledu jejich důležitosti a vysokých nákladů. Nicméně jakékoliv nakládání s veřejnými prostředky musí být efektivní a transparentní.

Pandurgate opět na scéně

Pandurgate opět na scéně

Antonín Seďa 

21. srpna 2015
Česká armáda hodlá nakoupit 20 kusů nových kolových obrněných vozidel Pandur II. Tyto vozidla by měly být ve speciální výbavě. Šest štábních a 14 velitelských, bratru za 1,3 miliardy korun. Údajně je nákup nutný pro velitelské a spojařské účely.

Trocha politiky v horkém a únavném létě

Trocha politiky v horkém a únavném létě

Antonín Seďa 

13. srpna 2015
Když se člověk začte do českých deníků či týdeníků, leckdy se nestačí divit. Tak jak se mění společnost, tak se mění i politika

O budoucnosti ČSSD budou rozhodovat vztahy uvnitř ČSSD

O budoucnosti ČSSD budou rozhodovat vztahy uvnitř ČSSD

Antonín Seďa 

4. července 2015
Každá politická strana či hnutí má čas od času své vnitrostranické problémy. Povětšinou pramení z osobních animozit spojených s neukojenými ambicemi těch členů, kteří si myslí, že jsou ti vyvolení.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%