Svátek má: Jana

Komentáře

Jaroslav Kuba

ústavní právník

Může prezident změnit osobu sestavující vládu?

Postavení hlavy státu v ČR zakládá ústava, která měla být pro svoje nedostatky dávno změněna. Jednou z ukázek její nedomyšlenosti, je vztah prezidenta ke druhé složce moci výkonné, k vládě.


Pokud nebyl prezident volen stejně jako parlament, tj. přímo lidem, obstál alespoň teoretický výklad, že se v ČR uplatňuje „parlamentní forma vlády“.

Fakticky, z nerespektování vůle lidu projevené ve volbách, vládne vůle několika programově nesourodých politických stran. Které si však jako první ze všech sestaví po volbách  „mocenský blok“, zavazující jejich poslance „koaliční hlasovací disciplínou“.

Díky převaze byť jednoho hlasu tak můžou hladce až do dalších voleb uplatňovat jen svojí vůli a válcovat opozici.

Stejná  koalice si zároveň vytvoří vládu, která je tak fakticky pouze dalším výborem sněmovny. Mnozí ministři jsou zároveň poslanci.

A pak, jako v pohádce o nahém královi všichni opakují, že se v ČR uplatňuje dělba moci, která toto zakazuje, že zde není vláda vůle vedení politických stran, ale vůle lidu projevovaná skrze parlament…apod.

V USA činí přímá volba pozici Kongresu a prezidenta mocensky vyrovnanou.

V ČR byla zavedena jako lék na podezření o machinacích při volbě prezidenta parlamentem. A snad proto autoři této změny nedomysleli, že se prezident může svého přímého mandátu od lidu dovolávat při aplikaci svých dispozitivně vyjádřených pravomocí. Jedna z nich je obsažena v čl. 62, písm. a) Ústavy: „Prezident…jmenuje… předsedu a další členy vlády..“

Což je dispozitivní ustanovení, neboť neobsahuje imperativ, lhůtu či upřesnění. Je tak na ústavně neodpovědném prezidentovi, jak si vyloží obsah a jak ho bude aplikovat. Avšak omezen je ústavním slibem (čl.59,odst.2),„… že svůj úřad budu zastávat v zájmu všeho lidu.“

A jaký obsah dostává zájem lidu po volbách, při sestavování vlády?

Podle čl.6 by politické rozhodnutí – a tím je i jeho rozhodnutí koho pověří sestavením vlády – mělo vycházet alespoň „z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním“.

Přímo volený prezident by tak měl na rozdíl od předchůdců, volených parlamentem, fungovat jako přímá ústavní pojistka zohlednění „vůle většiny, vyjádřené svobodným hlasováním“. A uplatnit se tak zejména v případě, že zatím jen sestavováním vlády pověřený, nikoli již jmenovaný premiér, nerespektuje sliby, pro které se ve volbách vyjádřila většina.

Třeba v případě, kdy hlasy získané za sliby omezení restitucí vyhandluje za post ministra pro osobu, která je dokonce symbolizuje.

Eventualitu prezidentova případného nesouhlasu s takovým řešením, jakožto projevem porušení čl.6 Ústavy, by si měl být tento „sestavovatel“ vědom od počátku svého konání.

Neboť ústava hlavě státu v této fázi nezakazuje změnit výběr zájemce o sestavování vlády. A tím ani možnost, že za tuto cenu zamítne návrhy na ministry osob, s nimiž nesouhlasí. Předpokládám, že ÚS ČR by takový postup neshledal „hrubým porušením“ ústavního pořádku, a strana, která takového „adepta“ vygenerovala, by mu za to byla snad také vděčna...  

Jaroslav Kuba

ANO menšinové vládě

ANO menšinové vládě

Jaroslav Kuba 

5. listopadu 2013
Tak jako po předposledních volbách, i dnes nelze vyloučit opakování po nich následující protiústavní manipulace. V ní si strany, jež neuspěly, nakonec stoupnou jako Knížákovi trpaslíci jeden druhému na ramena, aby „koaličně“ naměřily více, než vítězná, která každou z nich...

Já pán, ty pán aneb K aféře s rektory

Já pán, ty pán aneb K aféře s rektory

Jaroslav Kuba 

29. října 2013
K úsměvným zážitkům o eskymáckém náčelníkovi Welzlovi patří i jeho návštěva prezidenta Masaryka. Neboť ji pojal v duchu hesla "já pán, ty pán".

Prezidentské neveto .....

Prezidentské neveto .....

Jaroslav Kuba 

27. listopadu 2012
Ústava ČR v čl. 51 neurčitou formulací „přijatý zákon podepisuje“ prezident, mu také umožňuje zákon nepodepsat. Účinky jsou ale stejné, neboť zákonem se poslanci již nemohou zabývat.

Církevní restituce prolomí Benešovy dekrety

Církevní restituce prolomí Benešovy dekrety

Jaroslav Kuba 

13. srpna 2012
Ačkoli média snad denně informují o tom, co odpůrce či zastánce přijetí zákona sdělil, zatím jsem nezaznamenal, že by nějaké „sdělovadlo“ občanům předložilo alespoň nejdůležitější pasáže textu. Samozřejmě se zasvěceným, a zároveň srozumitelným výkladem.

Pochybnosti o „kauze“ Rath

Pochybnosti o „kauze“ Rath

Jaroslav Kuba 

21. května 2012
Asi před deseti lety jsem obhajoval člověka, který byl obviněn z vraždy.

Quo vadis, české právo?

Quo vadis, české právo?

Jaroslav Kuba 

9. května 2012
Platná právní úprava připouští souběžnou existenci soudních exekutorů a soudních vykonavatelů, kteří obojí provádějí výkon soudního rozhodnutí. Ti první konají ve vlastní režii, jejich odměna je placena k tíži dlužníka a navyšuje jeho dluh.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%