Svátek má: Viola

Komentáře

Konec světa a evropský sen

Je zajímavé sledovat, jak krizí Evropa paradoxně ožila: nyní se hádáme nad pivem, i v té nejzapadlejší vesnici, co s EU dál. Ale také unie samotná postupuje mílovými kroky - témata, která byla ještě před půlrokem tabu či bláhovým snem (nebo obojím), se dnes uvádějí do praxe.


Evropa je zvláštní kontinent. Považujeme se za zakladatele západní kultury a zároveň neustále trpíme obavou, že budeme i jejími hrobníky. Koneckonců je až s podivem, jak skoro každá generace, po které zbyly hloubavější záznamy, čekala krizi, začátek konce nebo aspoň tektonickou změnu v (duchovním či technickém) stavu lidstva.

Vize krize

Krize koneckonců čekáme už od dob Nového zákona. Ale i takový Jan Amos Komenský čekal konec věků a sám sebe vnímal jako Eliáše, tedy hlas volajícího na poušti (koneckonců i takto pojmenoval jednu ze svých knih). Takže pocit, že se cosi hroutí nebo blíží ke kolapsu, nic nového není. Tehdy se vnímaly věci spíše duchovně a morálně, dnes čteme realitu naopak hodně ekonomicky a politicky - a tak i naše krize bývají nyní ekonomické.

I dnes je poptávka po "všenápravě věcí lidských", jak se mimochodem jmenuje další kniha od Komenského. A v tom jsou krize užitečné. Systém vypadal příliš dlouho příliš bezvadně, než abychom poslouchali kritické hlasy. Až teprve poté, co systém odhalí své slabiny, začne se reformovat. A naší nadějí budiž, že k tomuto momentu nedojdeme příliš pozdě. Jung sám říkával, že bez krizí se nemění nic, a o to méně člověk. A tak nápravu většinou provádíme v těch nejméně vhodných dobách: v dobách hospodářského poklesu či stagnace škrtáme veřejné výdaje, a přitom by to mělo být naopak. Ale nedá se nic dělat, sem jsme to jako západní civilizace dopracovali.

My Evropané máme tendenci Američanům závidět jejich americký sen. Vadí nám, že nic takového nemáme. Mám však za to, že máme, ale neumíme (tak jako většinu skutečných snů) jej vyjádřit. Americký ekonom a filozof Jeremy Rifkin ve své nedávné knize "Evropský sen" například tvrdí, že absence nějakého konkrétního evropského snu je pro nás výhodou, nikoli břemenem. Evropané jen těžko budou své humanitně vzletné sny formulovat do čehosi takového, jako jsou dvě auta a vlastní dům. Hovoří zde dokonce o Novém evropském snu, který se už tolik nezaměřuje na materiální bohatství, ale myslí na hlubší hodnoty. Ano, než se člověk ponoří do filozoficko-duchovní úvahy, musí být zejména v bezpečí, mít něco v břiše a mít aspoň nějakou střechu nad hlavou, jak trefně připomíná český filozof Jan Sokol. Ano, chtělo by se dodat, pravda - ale právě tyto úvahy nás dělají lidmi. A právě tyto potřeby máme zde v Evropě celkem pokryty.

Sen nevymyslíš

Podle Rifkina se právě Evropa může stát tahounem nového uvažování. Uvažování, které hovoří o udržitelnosti, kultuře, lidském duchu, o měkkých věcech, které nikdy nelze spočítat, byť budou mnohdy mnohem cennější než věci kvantifikovatelné. Koneckonců Rifkin dokonce hovoří o smrti amerického snu a o tom, že právě teď získává evropský sen mírně hmatatelnější podobu a může po něm být i světová poptávka. Koneckonců taková ekologie je zejména evropský projekt a může se stát - a stává se - světovým.

Je též zajímavé sledovat, jak krizí Evropa paradoxně ožila: nyní se hádáme nad pivem, i v té nejzapadlejší vesnici, co s EU dál. Ale také unie samotná postupuje mílovými kroky - témata, která byla ještě před půlrokem tabu či bláhovým snem (nebo obojím), se dnes uvádějí do praxe. Nevím, zda se to někdy v dějinách povedlo, aby se o budoucí Evropě takto živě hovořilo. A dost možná že se právě v těchto místech rodí sny a stávají se společnými.

Sen nevymyslíš, nevysedíš ani neobjednáš. Ten se prostě musí zdát. Ale také se mu nelze bránit. Jak se zpívá v jedné krásné písničce "you can fight the sleep, but not the dream" tedy "můžeš se bránit spánku, ale snu ne".

Tomáš Sedláček
Psáno pro HN


Marx and Spenders

Marx and Spenders

Tomáš Sedláček 

20. května 2013
Titulek si vypůjčuji z básně od Tomáše Kafky, českého diplomata, který v krátkých básních, většinou psaných a rozesílaných formou SMS, často a trefně vystihuje dilemata doby. Marx a utrácení, státní plán a spontánní ekonomika - toť jakési perverzní...

Ekonomie jako ideologie

Ekonomie jako ideologie

Tomáš Sedláček 

8. dubna 2013
Někteří označují naši dobu za postideologickou. Opak je pravdou: naše doba je nejideologičtější dobou, která snad kdy byla. Již nemáme odstup od své ideologie ani o ní nevíme, což se projevuje tím, že ji považujeme za jedinou pravdu.

Vraťte nám naši neudržitelnost

Vraťte nám naši neudržitelnost

Tomáš Sedláček 

3. dubna 2013
Proč stále ignorujeme neudržitelnost v reálné ekonomice? Protože nemáme žádnou komplexní teorii, kterou bychom současnou mohli nahradit, a málo odvahy či soudnosti přiznat, že zatím žádná uspokojivá teorie neexistuje.

Kyperský boj o setrvání v eurozóně

Kyperský boj o setrvání v eurozóně

Tomáš Sedláček 

26. března 2013
Velký obrat Evropy může začít na maličkém Kypru. Kdekdo by si mohl přát, aby ostatní země či banky EU Kypru pomohly více, alespoň do té doby, než si pro podobné případy uděláme nějaká pravidla a nebudeme vše řešit...

Mýty v čase cholery

Mýty v čase cholery

Tomáš Sedláček 

14. listopadu 2012
Mohli Židé za mor? Může euro za krizi? Jsou evropské finance nejhorší na světě? A kdo je pak nejlepší? Peníze by měly proudit od bohatých k chudým, alespoň takový by měl být ideální stav podle ekonomů. Ve světě...

Demokracie bez růstu a rostoucí komunisté

Demokracie bez růstu a rostoucí komunisté

Tomáš Sedláček 

23. října 2012
Budete žít ve svobodné zemi, moct si volit vlastní politiky, číst a psát, co se komu zachce, a cestovat kamkoli po světě. Ale sníží se životní úroveň a HDP dlouhodobě o kus klesne. Co byste si vybrali?

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%