Svátek má: Emil

Komentáře

Antonín Seďa

poslanec PS PČR (ČSSD)

Koncepční rozvoj armády není všelékem na její neduhy

Armáda ČR připravila novou koncepci výstavby AČR, která má být schválena vládou.


Výbor pro obranu, ve snaze docílit koncepčního přístupu hodlá do této koncepce také zasáhnout, zejména proto, že tomuto materiálu schází politické zadání a provázanost s jinými dokumenty. Práce na KVAČR byly zahájeny v roce 2012 a původní termín dokončení měl být před dvěmi lety. Koncepce vycházela a stále vychází s Bezpečnostní strategie ČR z roku 2011 a také Obranné strategie ČR, která na ni navazovala. Dokonce se hovoří o tom, že souběžně s touto koncepcí je vytvářen Dlouhodobý výhled pro obranu do roku 2030.

Předně, podle mého názoru schází kritická analýza současného stavu armády z pohledu aktualizované Bezpečnostní strategie ČR, operačních rizik, bezpečnostních hrozeb a vůbec našich závazků vůči zahraničním partnerům. Na základě této analýzy by mělo dojít k politickému zadání a na základě toho by armáda měla připravit strategii, jak požadovaných cílů v rámci odsouhlasených rozpočtových rámců dosáhnout. Kriteriem by měl být rozvoj či budování schopností armády, které zajistí plnění těchto cílů, včetně stanovení priorit rozvojových projektů. Velmi důležité je aplikování potenciálních bezpečnostních hrozeb na podmínky naší země a naší armády. Zároveň je nutno si uvědomit, že vždy bude existovat nejistota a dynamika změn, a proto i KVAČR musí mít schopnost flexibility.

Současný stav naší armády není dobrý, ať již se týká naplněnosti, věkové či hodnostní struktury, stavu některé techniky či končící životnost jiné. A pokud NGŠ upozorňuje na postupné snižování schopností armády, které může vést i k zániku některých schopností, pak by právě analýza měla být nutným východiskem pro tvorbu KVAČR. Je nutno porovnat současné schopnosti s těmi, které potřebujeme, je nutno rozhodnout o časovém horizontu vybudování potřebných schopností a odhadnout jejich finanční náročnost  v celém životním cyklu. Důležité je opravdu budovat schopnosti , ale až poté, co se odstraníme současné  nedostatky či neduhy. Takže nejprve je nutno personálně a organizačně stabilizovat  a poté na této stabilizaci začít schopnosti rozvíjet.

Zároveň nelze připustit schválení jednotlivých modernizačních programů bez toho, aby bylo zřejmé, jaké že to schopnosti budujeme, zda tyto schopnosti slouží k obraně státu a zda tyto akvizice neohrozí personální zajištění armády. Proto je nejdůležitější personální stabilizace a každoročním postupným navyšováním, dořešení tristního stavu aktivních záloh a zajištění podmínek plynulého náboru do armády. Nutné je doplnění a v řadě případů obnovení operačních zásob a náhrady dnes již zastaralé a životy ohrožující techniky. Akviziční plánování modernizace je nutno postavit na realitě financování a zejména na prioritách. Disponibilní finanční zdroje mohou vycházet ze Smlouvy koaličních stran o zajištění obrany ČR, uzavřené v září 2014, stanovící postupné navyšování obranného rozpočtu na 1,4% HDP v roce 2020. Lze také počítat s touto hodnotou i pro roky následující, tedy až do roku 2024.

To, co postrádám při zpracování KVAČR je politická a odborná diskuse tak, aby vzniklá koncepce byla nejen smysluplná, ale i realizovatelná. Z tohoto pohledu by KVAČR měl reagovat i na článek V. a VI. výše uvedené koaliční smlouvy, které mají zajistit posílení role Parlamentu ČR  při zajišťování bezpečnosti země a širší podporu českému obrannému průmyslu. Tohle mi při přípravě právě této koncepce chybělo a chybí. Jde především o to, aby politická reprezentace byla nejen srozuměna s cílových stavem a jejími cílovými schopnostmi, ale aby také byly navrhované modernizační programy v souladu s těmito cíli. V neposlední řadě je nutné požadovat kontinuální veřejnou kontrolu akvizičních procesů.

Jsem přesvědčen, že v současné době je spíše úkolem této koncepce odstranit současné problémy AČR s tím, že budou nastaveny opatření k dlouhodobému plánování v resortu. Nejde ani tak o rychlost nákupů zahraniční techniky a výzbroje, jak navrhuje předkládaný KVAČR, ale mělo by jít o koncepční materiál pro dlouhodobé plánování výstavby armády a spolupráci s firmami sdruženými v Asociaci obranného a bezpečnostního průmyslu. Proto nedílnou součástí každé akvizice by měl být požadavek minimálně na spoluúčast českých firem na jednotlivých dodávkách, zejména posílení spolupráce v oblasti vývoje, výzkumu a inovací v dlouhodobém horizontu. Bez toho nezajistíme zachování potřebných schopností našeho obranného a bezpečnostního průmyslu k zajištění obranyschopnosti České republiky.

Antonín Seďa

Opravdu si nepřeji diktaturu oligarchů

Opravdu si nepřeji diktaturu oligarchů

Antonín Seďa 

8. ledna 2016
Je začátek nového roku 2016 a se zájmem sleduji rozličné vzkazy politiků, církevních hodnostářů i řadových občanů.

Bezpečnost ČR po teroristických útocích v Paříži

Bezpečnost ČR po teroristických útocích v Paříži

Antonín Seďa 

23. listopadu 2015
Problém nelegální migrace je každodenním tématem českých médií i diskusí občanů.

Není řešení, jako řešení

Není řešení, jako řešení

Antonín Seďa 

2. října 2015
Armádní akvizice jsou vždy pod drobnohledem veřejnosti. Ani tak z důvodů transparentnosti, jako z pohledu jejich důležitosti a vysokých nákladů. Nicméně jakékoliv nakládání s veřejnými prostředky musí být efektivní a transparentní.

Pandurgate opět na scéně

Pandurgate opět na scéně

Antonín Seďa 

21. srpna 2015
Česká armáda hodlá nakoupit 20 kusů nových kolových obrněných vozidel Pandur II. Tyto vozidla by měly být ve speciální výbavě. Šest štábních a 14 velitelských, bratru za 1,3 miliardy korun. Údajně je nákup nutný pro velitelské a spojařské účely.

Trocha politiky v horkém a únavném létě

Trocha politiky v horkém a únavném létě

Antonín Seďa 

13. srpna 2015
Když se člověk začte do českých deníků či týdeníků, leckdy se nestačí divit. Tak jak se mění společnost, tak se mění i politika

O budoucnosti ČSSD budou rozhodovat vztahy uvnitř ČSSD

O budoucnosti ČSSD budou rozhodovat vztahy uvnitř ČSSD

Antonín Seďa 

4. července 2015
Každá politická strana či hnutí má čas od času své vnitrostranické problémy. Povětšinou pramení z osobních animozit spojených s neukojenými ambicemi těch členů, kteří si myslí, že jsou ti vyvolení.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%