Svátek má: Žofie

Komentáře

Michal Kraus

ekonom a politik

Další atentát státu na sportovní kluby a jednoty

Sportovní spolky jsou ve staleté historii ČR jednou z neopominutelných dominant a stálic, které celé století doprovázejí chod českých dějin.

První útvary československé armády a policie v roce 1918 tvořili členové sokolských jednot a prvním vrchním správcem československých vojsk se stal tehdejší starosta ČOS J. Scheiner.
    
Po celou dobu 1. republiky v meziválečném období, ale i v období po 2. světové válce, stát činnost sportovních spolků podporoval. V roce 1990 přešel do vlastnictví sportovních organizací majetek za cca 55 mld. Kč a v roce 1999 za dalších 5 mld. Kč, ovšem (s výjimkou období 2000 – 2006) bez dotací na provoz a jeho údržbu a především modernizaci a obnovu.
    
Celkem 91% všech sportovišť v majetku sportovních spolků – sportovních klubů a tělovýchovných jednot vzniklo před rokem 1990, z toho polovina už před rokem 1960. Mezi lety 1991 – 2000 vzniklo pouhých 6 % nových sportovišť v majetku sportovních spolků, mezi lety 2001 – 2010 už jen 3% a po roce 2010 prakticky žádné.
    
Průměrný věk sportovišť je téměř padesát let, jejich stav je ve většině případů velmi zanedbaný a v mnoha případech již neudržitelný, ba často i hygienicky závadný. Každý dobrý hospodář ví, že k udržení stavu hmotného majetku je nutno ročně vynaložit na opravy a údržbu alespoň 1-1,5 % celkového objemu majetku, při trvalé modernizaci a zvelebování alespoň 2,5% ročně. V případě sportovního majetku to znamenalo na tzv. prostou údržbu vynaložit ročně kolem 1 mld. Kč, na trvalou modernizaci potom alespoň 1,5 mld. Kč ročně.
    
Macešský vztah státu ke sportu tak v posledních třiceti letech musely nahrazovat v řadě případů obce, většinou však sami členové sportovních klubů a jednot z vlastních kapes, což samozřejmě nestačilo, takže na stavu postupně stárnoucího, chátrajícího a postupně se rozpadajícího majetku sportovních klubů a jednot je v současné době vnitřní dluh více než 30 mld. Kč. Navíc už druhým rokem zrušilo MŠMT dotace na provoz klubů a jednot.
    
Současná vláda ve svém programovém prohlášení sportovcům mimo jiné slíbila, že bude usilovat o zajištění dostatečného objemu investičních prostředků na obnovu, modernizaci a rozvoj sportovní infrastruktury a zdálo se, že sportovním klubům a jednotám po letech investičního půstu začíná svítat naděje na lepší časy.
    
Pokud by vláda své sliby myslela vážně, musela by na obnovu, modernizaci a rozvoj sportovní infrastruktury v majetku sportovních spolků v souladu s plány a cíli vládní Koncepce Sport 2025 do roku 2025 ročně v průměru vynakládat 5 – 6 mld. Kč, aby bylo do roku 2025 dosaženo žádoucího stavu ve stavu sportovní infrastruktury v ČR.
    
Po vyhlášení objemu investičních prostředků na obnovu a rozvoj sportovního majetku ve výši cca 2,2 mld. Kč (MŠMT 1, 55 mld. Kč a MMR 0, 6 mld. Kč) zavládl mezi sportovními kluby a tělovýchovnými jednotami mírný optimismus, že se snad začíná blýskat na lepší časy.
    
Netrval dlouho. Jen do doby vyhlášení konkrétních programů, z nichž vyplývá, že sportovní prostředí dosáhne na necelou jednu čtvrtinu celkového objemu investičních dotací, tj. cca na 500 mil. Kč, přičemž podmínkou udělení dotace je 30% spoluúčast klubu či jednoty.
    

O obrovské potřebě investičních dotací mezi kluby a jednotami svědčí celková hodnota objemu podaných projektů ve výši 3, 45 mld. Kč (požadavek na státní dotace potom ve výši  2, 3 mld. Kč), a to i přesto, že MŠMT dalo sportovním spolkům na podání žádosti šibeniční lhůtu 30 dnů, což je v případě investičních projektů lhůta splnitelná jen tam, kde měly kluby a jednoty podklady pro své žádosti připravené již s předstihem. Lze proto předpokládat, že při dostatečné lhůtě by celkové požadavky byly násobně vyšší.
    
Pro investiční potřeby sportovních jednot a klubů však MŠMT vyčlenilo jen 500 mil. Kč, tedy cca 1/5 objemu požadavků na dotace a tedy částku ve výši cca 1/3 částky nezbytné na prostou údržbu, která by alespoň zastavila další chátrání sportovního majetku v majetku sportovních klubů a tělovýchovných jednot.
    
Zbylé prostředky ve výši 1,05 mld. Kč hodlá MŠMT poskytnout na rozšiřování a zkvalitňování sportovního majetku krajských měst a měst nad 10 tis. obyvatel a 0,6 mld. Kč MMR hodlá poskytnout na projekty obcí do 10. tis. obyvatel.
    
Tato města a obce však kromě nesrovnatelně lepších finančních poměrů, než mají sportovní spolky, nemusí svá zařízení na rozdíl od sportovních spolků nijak evidovat v rejstříku sportovních zařízení, což je pro sportovní spolky podmínka pro udělení dotace, takže stát nemá absolutně žádný přehled, zda ve městě už nestojí sportovní zařízení v majetku sportovních spolků nebo školské sportovní zařízení v nedobrém stavu, vyžadujícím neodkladnou rekonstrukci a nově opravené nebo vystavěné sportovní zařízení ze státního rozpočtu nebude pro sportovní spolky nekalou konkurencí, která jen urychlí další chátrání sportovního zařízení v jejich majetku.
    
Kromě toho města a obce, na rozdíl od sportovních spolků nemají žádnou podmínku provozovat svá sportovní zařízení na nekomerční bázi, takže stát vůbec netuší, zda státní dotace na výstavbu obecních sportovních zařízení nebude městům a obcím vytvářet další zdroje do rozpočtu, které na bázi vstupného či nájemního bude tahat z kapes sportumilovných občanů obce či města, takže v konečném důsledku nepůjde o žádnou státní podporu sportu, ani o dotaci na snižování finanční spoluúčasti sportovců a sportujících občanů na provozování sportu a pohybových aktivit, jak ukládá Koncepce Sport 2025.
   
A po odklonění zdrojů sportovního prostředí z loterií a hazardu směrem k rozpočtu obcí, které v mnoha případech takto získané nové zdroje (až na čestné výjimky) používají na zcela jiné účely než podporu sportu, tak jde o další nepřátelský krok státu vůči sportovnímu prostředí a sportovní infrastruktuře a nová vláda se ke sportu, přes řadu osobních příslibů samotného premiéra, chová stejně přehlíživě a likvidačně, jako většina vlád po roce 1990.
    
Nevím, zda vůbec a jak pozorně četli ti zástupci státu, kteří jsou z peněz daňových poplatníků a též více než dvou milionů sporu milovných občanů placeni za to, aby dle vládní Koncepce Sport 2025 veřejnou službu v oblasti podpory sportu realizovali, četli Bílou knihou Evropské komise o sportu z roku 2008.
   
Asi ne, protože jinak by zjistili, jak moc se současná politika státu v ČR směrem k podpoře sportu liší od oficiálního dokumentu EK. Ne náhodou lze na řadě příkladů, cifer a statistických údajů doložit, že navzdory hrdé historii českého sportovního prostředí je dnes sport v ČR v rámci Evropské unii totální popelkou a zdravotní stav české populace, míra obezity, počet pohybově neaktivních lidí, a to i v nejmladší generaci, délka průměrného věku ve zdraví a programy aktivního stárnutí seniorů jsou nejhorší v rámci celé Evropy.
    
Je to nebetyčná ostuda, která budoucí generace zatíží obrovskými vícenáklady na zdravotnictví a nekonkurenceschopností pohybové gramotnosti, produktivity, zdravotního stavu a aktivity českého národa v konkurenci většiny evropských států. Tam totiž respektují neopominutelný fakt, že už více než 10 let státníci z EU (na rozdíl od našich) chápou, že sport má zvláštní společenskou roli jakožto nástroj sociálního začlenění a integrace a že je důležitým nástrojem podpory mezikulturního dialogu a mimořádným způsobem přispívá k rozvoji a prosazování zásadních společenských, kulturních a výchovných hodnot a hraje v evropské společnosti zvláště významnou roli, pokud jde o zdraví, vzdělávání, sociální integraci a kulturní hodnoty (z Bílé knihy EK o sportu z roku 2008).

                                                                                                                  Michal Kraus

Kouřové clony Kateřiny Valachové

Kouřové clony Kateřiny Valachové

Michal Kraus 

8. září 2018
O lhaní Kateřiny Valachové, kterým se snaží zakrýt své manažerské selhání ve funkci ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, a to zejména v oblasti podpory sportu....

Další potrefená husa zakejhala

Další potrefená husa zakejhala

Michal Kraus 

8. srpna 2018
„Napadnout kdeco, kritizovat za každou cenu, to je poslední dobou jev, který snad podněcuje i enormní horko.

Potrefená husa se ozvala

Potrefená husa se ozvala

Michal Kraus 

2. srpna 2018
Čerstvá kandidátka do Senátu a několikaměsíční členka týmu vládního zmocněnce pro sport Markéta Kabourková mě v článku „Kdo skutečně děsí sportovce….“, v Parlamentních listech zcela nesmyslně, nepravdivě...

Proč se letitý program ČSSD na podporu sportu chystá realizovat ANO

Proč se letitý program ČSSD na podporu sportu chystá realizovat ANO

Michal Kraus 

20. července 2018
Když v roce 1995 založila pod vedením autora článků parta sportovních nadšenců v ČSSD odbornou komisi pro sport, stala se ČSSD jedinou politickou stranou, ve které sportovní komise pracovala.

Kdy se úředníci na MŠMT v úseku podpory sportu  naučí konečně počítat?

Kdy se úředníci na MŠMT v úseku podpory sportu naučí konečně počítat?

Michal Kraus 

16. července 2018
Je to jen pár dní, co jsem v článku „Podivné počty na MŠMT“ upozorňoval na to, jak špatně umí na MŠMT prostou aritmetiku, jedná – li se o vyčíslování dotací na podporu veřejné služby v oblasti sportu a pohybových...

Paranoia Kateřiny Valachové

Paranoia Kateřiny Valachové

Michal Kraus 

13. července 2018
Některým politikům z leknutí se občas stává, zejména, stanou-li se jejich skutky, či rozpor mezi jejich slovy a činy, předmětem kritiky, že podlehnou paranoie, pocitu, že se proti nim ti či oni spikli, aby mu škodili.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%