Svátek má:
Tamara
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Komentáře
Jiří Kouda
novinářPolitické školení mužstva pro šesťáky
Vcelku by mně mohlo být jedno, zda si studenti středních škol pořádají jakési quasivolby do Poslanecké sněmovny.Nakonec simulace voleb do dolní komory, pokud by byla anonymní a vyzkoušela více či méně znalost demokratického systému, by mohla být i docela poučná.
Otazníky ale vyvolává organizátor sdružení Člověk v tísni. Je to organizace, která se - nevím proč – stále nějak zaštiťuje veřejnoprávní Českou televizí, třebaže s ní nemá nic společného. Je to organizace, která také napomáhá opravdu lidem v tísni, ale výběrovým způsobem, zpravidla těm, kteří žijí v diktaturách komunistického ražení. Že existují autoritativní nebo diktátorské režimy i pravicové, vojenské či náboženské a v nich také trpí lidé, je tak nějak na okraji zájmu této organizace. Tolik k pořadateli nynějšího demokratického povědomí na středních školách o nacismu a komunismu.
Pel nevinnosti a pouhého vzdělanostního aktu těchto voleb pak stírá, že studenti se rozhodují podle nabídky současných politických stran. To už je zavlečení politiky na školy. Organizátoři by mohli klidně – když už si dali to práci s „demokracií“, vybrat třeba deset fiktivních stran (včetně názvů) a označit je dnešní politologií modelově – pravice, levice, konzervativní či socialistické, nacionalistické nebo internacionální (eurounijní), radikální až extrémní apod. S typickými průmětovými znaky programů takových stran jak v Evropě, tak v Česku.
Položit otázku adolescentovi ohledně ČSSD, ODS, komunistů či jiných stran je ošidné. Věřím, že mnoho z těchto mladých lidí má „svůj“ názor, ale stejně tak se domnívám, že většina papouškuje „co říká mamka nebo taťka“. Nebo vůdčí parta ve třídě. A že dnes už studenti rozlišují sociálně mezi sebou mezi sockami a lídry (kteří na to mají) je tichou skutečností. Varovným výpotkem je pak klip Mádla a Issové, aby mladí nevolili levici a důchodce „poučili“ až tak, že jim schovají občanky.
Sociální zkušenost není videoklip z bigboše na Óčku, ale prožitá zkušenost nejen v rodině, ale především osobní. Jakou mají študáci zkušenost k dnešními komunisty, lidovci, sociálními či občanskými demokraty? Kydy v tisku.
Tato zkušební volba je pak i jinak podivná. Je založena na přenesené zkušenosti. Tu nemíním podceňovat, ale není to o volbě rozumu a znalosti, nýbrž o volbě na základě emocí a skupinového nebo davového mínění. Na základě dílčích informací, headlinů, blillboardů, klipů, facebooku a esmések. Něčeho, co McLuhan už dávno nazval mozaikovou (povrchní) kulturou. Toho se obávám.
Věřím, že pro studenty je to bezesporu zajímavá zkušenost. Ale vzhledem k obecné a velmi ubohé znalosti politického systému to znamená velmi diskutabilní a jednostranně určující výsledek. A toho se obávám ještě více.
A proč končit u středních škol? Politickou indoktrinaci lze provádět už dříve. Vždyť mnoho občanů je pro snížení trestní (tudíž i občanské odpovědnosti) na nižší věkovou úroveň. Uspořádala by pak organizace Člověk v tísni „politické školení mužstva“ už na základních školách pro šesťáky?
Pro prvnizpravy.cz
Jiří Kouda
Otazníky ale vyvolává organizátor sdružení Člověk v tísni. Je to organizace, která se - nevím proč – stále nějak zaštiťuje veřejnoprávní Českou televizí, třebaže s ní nemá nic společného. Je to organizace, která také napomáhá opravdu lidem v tísni, ale výběrovým způsobem, zpravidla těm, kteří žijí v diktaturách komunistického ražení. Že existují autoritativní nebo diktátorské režimy i pravicové, vojenské či náboženské a v nich také trpí lidé, je tak nějak na okraji zájmu této organizace. Tolik k pořadateli nynějšího demokratického povědomí na středních školách o nacismu a komunismu.
Pel nevinnosti a pouhého vzdělanostního aktu těchto voleb pak stírá, že studenti se rozhodují podle nabídky současných politických stran. To už je zavlečení politiky na školy. Organizátoři by mohli klidně – když už si dali to práci s „demokracií“, vybrat třeba deset fiktivních stran (včetně názvů) a označit je dnešní politologií modelově – pravice, levice, konzervativní či socialistické, nacionalistické nebo internacionální (eurounijní), radikální až extrémní apod. S typickými průmětovými znaky programů takových stran jak v Evropě, tak v Česku.
Položit otázku adolescentovi ohledně ČSSD, ODS, komunistů či jiných stran je ošidné. Věřím, že mnoho z těchto mladých lidí má „svůj“ názor, ale stejně tak se domnívám, že většina papouškuje „co říká mamka nebo taťka“. Nebo vůdčí parta ve třídě. A že dnes už studenti rozlišují sociálně mezi sebou mezi sockami a lídry (kteří na to mají) je tichou skutečností. Varovným výpotkem je pak klip Mádla a Issové, aby mladí nevolili levici a důchodce „poučili“ až tak, že jim schovají občanky.
Sociální zkušenost není videoklip z bigboše na Óčku, ale prožitá zkušenost nejen v rodině, ale především osobní. Jakou mají študáci zkušenost k dnešními komunisty, lidovci, sociálními či občanskými demokraty? Kydy v tisku.
Tato zkušební volba je pak i jinak podivná. Je založena na přenesené zkušenosti. Tu nemíním podceňovat, ale není to o volbě rozumu a znalosti, nýbrž o volbě na základě emocí a skupinového nebo davového mínění. Na základě dílčích informací, headlinů, blillboardů, klipů, facebooku a esmések. Něčeho, co McLuhan už dávno nazval mozaikovou (povrchní) kulturou. Toho se obávám.
Věřím, že pro studenty je to bezesporu zajímavá zkušenost. Ale vzhledem k obecné a velmi ubohé znalosti politického systému to znamená velmi diskutabilní a jednostranně určující výsledek. A toho se obávám ještě více.
A proč končit u středních škol? Politickou indoktrinaci lze provádět už dříve. Vždyť mnoho občanů je pro snížení trestní (tudíž i občanské odpovědnosti) na nižší věkovou úroveň. Uspořádala by pak organizace Člověk v tísni „politické školení mužstva“ už na základních školách pro šesťáky?
Pro prvnizpravy.cz
Jiří Kouda
|
|
|
|
|
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart