Svátek má: Valdemar

Komentáře

Jiří Dolejš

poslanec PS PČR (KSČM)

Pražské miliardy

Rozpočty hl. města Prahy každoročně proteče více jak šest desítek miliard korun. To je více jak 50 tisíc korun na obyvatele Prahy každý rok, ale jsou to jen cca 4% veškerých veřejných financí v ČR.


Je to hodně nebo málo ? Je třeba všeobecně zatracovaným Pražákům ubrat finanční kyslík ? Napětí ve veřejných financích a s tím spojený boj s rozpočtovým plýtváním dává této otázce aktuální smysl.
 
Pražská pravicová opozice bude určitě říkat, že do doby než pražské korupcí prolezlé kmotry vystřídá u kormidla liliově čistá Kalouskova TOP09, tak bude lepší, aby se Pražané uskromnili. Popřípadě aby se raději peníze pro Prahu utratily jinde. Ale proč se předhánět v populismu a nevzít raději tužku do ruky a rozum do hrsti.

Jak je to s těmi zbytečnými pražskými miliardami ? Vždyť v krizovém roce 2009 přišla Praha na daňových příjmech oproti roku 2008 o 7 miliard korun a ani letos ještě nedosáhneme předkrizové úrovně těchto příjmů. Představitelé radnice navíc varují, že v rozpočtu na příští rok bude chybět až devět miliard korun.

Má snad proto opravdu Praha začít v této pro realitní byznys nevýhodné době prodávat náhodně vybrané nemovitosti, jak naznačila radní za ODS Aleksandra Udženija ? Díry v rozpočtu dopravních staveb by měl prý zacelit prodej majetku minimálně za 1,5 miliardy a první nabídky už nabízí server Reality.cz. Je ale takové zbavování se majetku koncepční ?

Praha jako velkoměsto má samozřejmě značné nároky na infrastrukturu. Např. pražský dopravní podnik vykázal v loňském roce na integrovanou dopravu náklady 14 miliard korun, z toho pokryly tržby z přepravy jen 4,5 miliardy korun. Z pražského rozpočtu jde prakticky polovina kapitálových výdajů na dopravu. Přesto Pražané znají každodenní problémy s dopravou, uliční síť bývá ucpaná, pro nedostatek prostředků se posouvají termíny dostavby pražského metra.

Oproti jiným městům má Praha ještě jednu specifiku – je správní centrum a tudíž je na jeho území koncentrována nejen vrcholová správa státu, ale je současně obcí i krajem. A tomu odpovídají i kompetence, které na ni byly uvaleny v souvislosti s uspořádáním veřejné správy. Praha obhospodařuje četná vzdělávací, zdravotnická a sociální, ale také kulturní a sportovní zařízení s nadregionálním významem (40% pacientů v Praze je mimopražských, studuje zde na 100 tisíc mimopražských studentů SŚ i VŠ atd.).

Praha je samozřejmě i významným ekonomickým centrem. Přináší jak nadprůměrný ekonomický výkon (tvoří stabilně ¼ HDP celé ČR), tak i rozšiřuje významně nabídku pracovních míst (cca 1/5 lidí zaměstnaných v Praze dojíždí od jinud a snižuje tak nezaměstnanost, zejm. středočeského kraje). Vzhledem k vysokému ekonomickému výkonu se Praha podílí významnou měrou na plnění daňových příjmů celého systému veřejných financí. V poslední době je ale často skloňovanou otázkou, zda část daňového inkasa, která se do Prahy vrací, je adekvátní.

Výhrady vůči současnému podílu Prahy na daních souvisí především s kritikou hospodárnosti hlavního města. Otazníky nad různými výběrovými řízením se vznášejí i nad Prahou (vzpomeňme např. nechvalnou kausu Opencard). Problémem jsou i některé hospodářské smlouvy – lze vzpomenout např. smlouvu na provozování pražské vodovodní infrastruktury. V neposlední řadě je to otázka problémů na úseku městského investičního dohledu, které odhalily problémy při výstavbě pražského tunelového systému (srovnejme již legendárně předraženou Blanku).

Další výhrady přicházejí od starostů menších měst, kteří mají nastavení současného systému sdílených daní za diskriminační. Zákon o rozpočtovém určení daní totiž přepočítává daně sdílené mezi státním rozpočtem a rozpočty územních samospráv (jde o daň z příjmu a daň z přidané hodnoty) tak, že při přepočtu daňového příjmu na obyvatele existují významné rozdíly (Praha dostává cca 30 tisíc korun na obyvatele, Brno cca 18 tisíc korun a menší obce jen asi 7 tisíc korun). Tomuto problému se chtěla věnovat podle programového prohlášení i současná vláda Petra Nečase a to tak, že by převedla část peněz z centra na menší a středně velké obce. Tohoto tématu se ale chopila TOP09 a chce razantně snížit i daňové příjmy největších měst. A o tento návrh vznikl koaliční spor, protože primátoři dotčených měst se samozřejmě ohradili.

Je jasné, že ukazatel podílu sdílených daní na obyvatele obce nelze absolutizovat Rozdíly budou existovat i nadále. Otázkou ovšem je, jak velké rozdíly jsou objektivní (diskutovaný návrh zákona o rozpočtovém určení daní požaduje 3 : 1) a jakými cestami má být toho poměru dosaženo. Absolutně spravedlivý vzorec neexistuje. Jde spíše o politické rozhodnutí a to si bude muset vyřešit především vláda samotná Pokud by byl prosazen návrh ministra Kalouska a TOP09, bude Praha pokrácena na daňových příjmech o cca 6%, což představuje 2,2 miliard korun.

Pokud bude jako kompromis vládních pravicových stran snížen podíl Prahy na příspěvku pro obce, ale zároveň bude zvýšen podíl Prahy na příspěvku pro kraj, bude to šalamounské řešení. Nové peníze to do systému veřejných financí a do rozpočtů územních samospráv nepřinese. To může jen péče o hospodářský rozvoj a větší zdanění korporací alespoň na evropsky běžné úrovni. A samozřejmě omezení korupce a další plýtvání veřejnými prostředky. Rozpočtové spory mezi velkými městy a venkovem by bylo jen odvádění pozornosti od podstaty problému.

Jiří Dolejš
 

K výhledům na zhoršení ekonomické situace

K výhledům na zhoršení ekonomické situace

Jiří Dolejš 

6. února 2019
Před šesti lety otevřel souběh důsledků několikaleté stagnace v ekonomice s krizí důvěry v politice cestu k nástupu povrchnímu populismu a k propadu tradičních stran.

K modernizaci regulace dluhopisových trhů v ČR

K modernizaci regulace dluhopisových trhů v ČR

Jiří Dolejš 

3. května 2018
Od krize na finančních trzích se hledá způsob jak se nějakou regulací ochránit před splaskávání různých bublin na finančních trzích, které může přinést významná makroekonomická rizika.

KSČM požaduje odchod šéfa Finanční správy Martina Janečka

KSČM požaduje odchod šéfa Finanční správy Martina Janečka

Jiří Dolejš 

9. září 2017
Podle rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě a Ústavního soudu ČR, ale i Nejvyššího správního soudu ČR, Finanční správa vybírala vyšší daně, než byla oprávněna.

K projednávání rozpočtu na rok 2018

K projednávání rozpočtu na rok 2018

Jiří Dolejš 

7. srpna 2017
V letních měsících projednávají jednotliví resortní ministři návrh státního rozpočtu na rok 2018 je to už takový pravidelný rituál mezi schválením hrubého návrhu v květnu a konečnou vládní verzí v září.

Ke kontrolnímu závěru NKÚ k rozpočtu Grantové agentury ČR

Ke kontrolnímu závěru NKÚ k rozpočtu Grantové agentury ČR

Jiří Dolejš 

4. dubna 2017
Nejvyšší kontrolní úřad loni prověřil podporu výzkumu a vývoje, kterou ze státního rozpočtu rozděluje Grantová agentura České republiky v letech 2011 až 2015.

KSČM nepodpoří návrh státního rozpočtu na rok 2017

KSČM nepodpoří návrh státního rozpočtu na rok 2017

Jiří Dolejš 

15. října 2016
Vláda ČR Bohuslava Sobotky předložila již svůj třetí návrh státního rozpočtu. Na příští rok navrhuje příjmy ve výši 1 249 miliard Kč, výdaje 1 309 miliard Kč a deficit 60 miliard Kč.

Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%