Svátek má:
Iveta|Slavoj
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Komentáře
Irena Ryšánková
novinářkaTak kdo je tady novinář ?
Kdo je vlastně novinář ? Otázka, která se vrací v kruzích. Novinář je ten, kdo.... pracuje v novinách. Papírových. Velkých. Jo ? Takže internetovou žurnalistiku dělají.... ehm ?Kdo je vlastně novinář ? Otázka, která se vrací v kruzích. Novinář je ten, kdo.... pracuje v novinách. Papírových. Velkých. Jo? Takže internetovou žurnalistiku dělají.... ehm?
Novinařina je řemeslo, které vlastně nepotřebuje nic, kromě umění zaujmout čtenáře. Není na to potřeba vystudovat žurnalistiku jako obor a není vlastně potřeba ani moc vědět, kromě základů českého pravopisu. Podle zaměstnavatelů některých novinářů, kteří zaměstnávají i "žurnalisty", kteří znají POUZE základy onoho pravopisu. Ti jsou totiž nejlevnější.
Představa muže s ostrým pohledem Philla Marlowa v trenčkotu s kloboukem v zátylku s nabroušenou tužkou a blokem v zadní kapse kalhot tiše mizí v dějinách. Doba žurnalistiky se změnila stejně, jako kolonizace Divokého západu. Dneska jsou to spíš dvacetileté děvenky v minisukni, které sice neví, jak funguje parlament, ale vypadají hezky... ach, tak hezky.
Vzpomínám si na časy, kdy jsme se my, „papíroví“ a „vysílající“ dívali s lehkým pohrdáním na „ty z toho internetu“. Ale zlaté časy jsou pryč a „ti z toho internetu“ jsme všichni. Nebo skoro všichni. Internet je levný, říkají ekonomové. A demokratický, říkají politologové a tiskoví mluvčí politiků. Tiše láme vaz tištěným médiím, tvrdí analytici. S těmi papírovými médii mizí i novináři, jak je známe, protože – proč chodit do redakce, když ji mám na stole či na klíně? Začíná éra kavárenské či hospodské žurnalistiky.
Novinařina je řemeslo, které vlastně nepotřebuje nic, kromě umění zaujmout čtenáře. Není na to potřeba vystudovat žurnalistiku jako obor a není vlastně potřeba ani moc vědět, kromě základů českého pravopisu. Podle zaměstnavatelů některých novinářů, kteří zaměstnávají i "žurnalisty", kteří znají POUZE základy onoho pravopisu. Ti jsou totiž nejlevnější.
Představa muže s ostrým pohledem Philla Marlowa v trenčkotu s kloboukem v zátylku s nabroušenou tužkou a blokem v zadní kapse kalhot tiše mizí v dějinách. Doba žurnalistiky se změnila stejně, jako kolonizace Divokého západu. Dneska jsou to spíš dvacetileté děvenky v minisukni, které sice neví, jak funguje parlament, ale vypadají hezky... ach, tak hezky.
Vzpomínám si na časy, kdy jsme se my, „papíroví“ a „vysílající“ dívali s lehkým pohrdáním na „ty z toho internetu“. Ale zlaté časy jsou pryč a „ti z toho internetu“ jsme všichni. Nebo skoro všichni. Internet je levný, říkají ekonomové. A demokratický, říkají politologové a tiskoví mluvčí politiků. Tiše láme vaz tištěným médiím, tvrdí analytici. S těmi papírovými médii mizí i novináři, jak je známe, protože – proč chodit do redakce, když ji mám na stole či na klíně? Začíná éra kavárenské či hospodské žurnalistiky.
Možná zmizí i sami novináři nebo se alespoň změní jejich práce. Možná, že nastal čas pro občanskou žurnalistiku.
Samotné občanské žurnalistiky jsou tři druhy. Jednu z nich tvoří novináři. Ti „skuteční“. David K. Perry, autor knihy The Roots of Civic Journalism tvrdí, že to jsou lidé, kteří vytvářejí noviny jako názorové fórum a zajímají je příběhy občanů a jejich práv.
Ta další skupina, nazvaná citizen journalism jsou novináři, kteří byli dříve čtenáři a mají potřebu vstupovat do děje komentáři, reflexí. Takže – blogeři. Lidé, kteří si píší svoje noviny. Pro sebe a své přátele. Ti se rozlišují na několik skupin. Jednak to jsou profesionálové v nějakém oboru, kteří si píší poznámky a komentáře k ryze odborným tématům (programátoři, hudební dramaturgové, ale i astronomové či biochemici či jaderní inženýři). Vznikají tak poznámky k ovládání a práci se software, hardware či vedecké diskuzní skupiny. A pak jsou to "pozorovatelé", kteří sledují, co se děje a pak se o to dělí s přáteli a čtenáři. Je to ta skutečná žurnalistika?
Samotné občanské žurnalistiky jsou tři druhy. Jednu z nich tvoří novináři. Ti „skuteční“. David K. Perry, autor knihy The Roots of Civic Journalism tvrdí, že to jsou lidé, kteří vytvářejí noviny jako názorové fórum a zajímají je příběhy občanů a jejich práv.
Ta další skupina, nazvaná citizen journalism jsou novináři, kteří byli dříve čtenáři a mají potřebu vstupovat do děje komentáři, reflexí. Takže – blogeři. Lidé, kteří si píší svoje noviny. Pro sebe a své přátele. Ti se rozlišují na několik skupin. Jednak to jsou profesionálové v nějakém oboru, kteří si píší poznámky a komentáře k ryze odborným tématům (programátoři, hudební dramaturgové, ale i astronomové či biochemici či jaderní inženýři). Vznikají tak poznámky k ovládání a práci se software, hardware či vedecké diskuzní skupiny. A pak jsou to "pozorovatelé", kteří sledují, co se děje a pak se o to dělí s přáteli a čtenáři. Je to ta skutečná žurnalistika?
Třetí skupina jsou kibicové. Vědí všechno o všem a nic o ničem. Do všeho chtějí mluvit a ke všemu mají potřebu se vyjadřovat. Pubertální i postpubertální exhibicionisté a histrio, různě deprivovaní či psychicky narušení jedinci. Internet jejich mnohdy obskurním zálibám vychází vstříc a dovoluje odkazovat na články jiných, komentovat je a své komentáře propojovat s jinými takto "postiženými" ve svérázné a mnohdy velmi rozsáhlé skupiny. Sociální sítě se tomu říká. Komunity vznikají většinou na základech kulturních, náboženských, ale i geografických nebo profesních. Charakteristickým rysem je, že se zde masivně stírá rozdíl mezi tvorbou a konzumem, dochází k "remixu" obsahu. Stírá se zde i klasifikace zdrojů a tak drby se mísí se seriózními zprávami a realita s fikcí ve fantaskní paralelní svět bez pravidel.
Blogeři jsou rychlí. Rychlejší, než standardní novináři, protože každý je kameraman, protože každý je fotograf, každý je autor a editor neexistuje. Autor je sám sobě šéfredaktorem. „Klasická“ média jsou v reakcích na události pomalá. Protože zprávu musí autor odevzdat a nechat posoudit editorovi. Protože to musí říct šéfovi vydání. Protože… chtějí, abyste věřili serióznosti jejich zpráv. Bloger o to neusiluje. Jeho svět je vám k dispozici. Jako deniček padlé ženy. Bože, jak hluboko jsem klesla…
Na blozích probíhají líté názorové souboje, zveřejňují věci, které se jiným moc zveřejňovat nechce.
Blogeři jsou rychlí. Rychlejší, než standardní novináři, protože každý je kameraman, protože každý je fotograf, každý je autor a editor neexistuje. Autor je sám sobě šéfredaktorem. „Klasická“ média jsou v reakcích na události pomalá. Protože zprávu musí autor odevzdat a nechat posoudit editorovi. Protože to musí říct šéfovi vydání. Protože… chtějí, abyste věřili serióznosti jejich zpráv. Bloger o to neusiluje. Jeho svět je vám k dispozici. Jako deniček padlé ženy. Bože, jak hluboko jsem klesla…
Na blozích probíhají líté názorové souboje, zveřejňují věci, které se jiným moc zveřejňovat nechce.
Nestanou se nakonec z profesionálních novinářů jen editoři vlastních čtenářů? Nebo opravovači jejich pravopisných chyb? Nebudou noviny tvořit nakonec partičky těch, co budou rozhodovat „co dáme a co ne“ a přetahovat si vzájemně ty nejlepší blogery?
A kdy poprvé se nějaká skupina blogerů složí a koupí si svoje papírové noviny? Klasická žurnalistika stojí na rozcestí. Přichází generace, která nemá úctu před základy řemesla, ignoruje jakékoliv autority, dokáže vytvářet svůj vlastní virtuální svět a ignorovat ten reálný. Dokáže nerespektovat jakákoliv pravidla. Dokáže oproti etickým zásadám žurnalistiky zasahovat aktivně až aktivisticky do děje, o kterém pak "nezávisle" referuje. Zájem na cílovém stavu je řídící ideou takové "zprávy". Kolikrát bez závislosti na realitě. Slovo angažovanost získává nový obsah – independent media.
Klasická žurnalistika stojí na rozcestí. Nejen proto, že mít noviny, rozhlas či televizi dneska může mít kdokoliv. Na internetu. Ale protože "seriózní" "kamenná" žurnalistika je příliš pomalá a tempo vydávání zpráv přestalo stačit jejich kritickému posouzení.
Zdá se, že nám, „opravdovým novinářům“, roste konkurence. Rychlá, mladá a dravá. A hravá. Mnohdy nepochopitelná. A nezřídka i při nepochopitelnosti nepochopitelně úspěšná. Nezbývá nám, než se s tím nějak srovnat a přizpůsobit se, protože, ať chceme nebo ne, "oni" jsou rychlejší. Ale my do důchodu dožijeme. V posteli, s notebookem na klíně a vizitkou známých novin v kabelce.
Vždycky, když se mne někdo ptá, kdo jsou vlastně novináři, říkám „jsme jen potomci zpěváčků kramářských písní, jen tu zprávu o těch mordech šíříme mnohem rychleji“. Nu, jsou tu ještě rychlejší. Někteří o těch mordech zpívají ještě dřív, než se staly. Jako jeden kolega, "renomovaný" novinář, který zprávu, připravenou v mobilním telefonu z tiskové konference odeslal omylem stiskem jediné klávesy do redakce o dvě minuty dřív, než se událost vůbec stala. Chtěl být nejrychlejší. A byl. Všem v místnosti, včetně toho politika, přišla zničeho nic zpráva se slovesem v čase minulém, ještě dřív, než stačil cokoliv říct. A pak už ani nemusel. Protože nám všem zapípal alert na mobilním telefonu. Novinář to řekl světu za něj.
Irena Ryšánková
|
|
|
|
|
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart